donderdag 2 april 2015

Paasschuimpjes

Ze zijn zo makkelijk te maken en zo lekker! Meringues, beter bekend als schuimpjes. Het leuke van schuimpjes is dat je ze in allerlei kleuren, vormen en maten kan maken. En je hebt er maar twee ingrediënten voor nodig! Lekker bij de thee of als toetje met vers fruit. Deze keer heb ik paasschuimpjes gemaakt, voor op de etagére tijdens onze paas high tea. Benieuwd hoe ik dit gedaan heb? Lees dan gauw mee!


Paasschuimpjes
4 eiwitten
200 gram suiker
(optineel een smaakje, zoals citroenaroma)

Verwarm de oven voor op 100 graden. Zorg dat de mixerhaken en de kom welke je gaat gebruiken vetvrij zijn. Dit doe je door ze schoon te maken met wat citroensap. Splits 4 eieren, je gebruikt alleen de eiwitten. Deze doe je in de kom en begint langzaam met mixen, zet de mixer ongeveer op stand 3. De eiwitten worden dan schuimig en langzaamaan wat steviger. Voeg op dat moment de suiker beetje bij beetje toe. Voeg eventueel een smaakje toe en mix nog even door op de hoogste stand. Het schuim is klaar als er pieken aan de mixerhaken blijven zitten.


Ook kun je een paar druppels kleurstof toevoegen, ik heb hier dus voor geel gekozen. Mix het dan zo door dat je een mooie egale kleur krijgt. Dan is het tijd om de vormpjes te spuiten. Laat hier je fantasie de vrije loop gaan! Ik heb toefjes gespoten met tip 1M van Wilton en deze bestrooit met wat strooisels. Deze kun je gewoon meebakken in de oven.


Ook heb ik schuimpjes gespoten in de vorm van een paashaasje. Ik moet je eerlijk zeggen, de een is mooier geworden dan de ander, maar ik ben tevreden met het resultaat.


Schuif de bakplaat in de voorverwarmde oven en bak de schuimpjes ongeveer een uur. Voor wat grotere vormen mag je gerust 1,5 uur aanhouden. Laat de schuimpjes afkoelen op de bakplaat.
Iets hard van buiten en nog een beetje plakkerig van binnen, dat zijn de ideale schuimpjes! Je kunt ze trouwens prima bewaren in een gebaksdoos, voor ongeveer een week. Als ze dat halen...

Heb jij al eens schuimpjes gemaakt?


PS. als jij het net als ik zonde vind om het eigeel zomaar weg te gooien kijk dan eens hier!


Geen opmerkingen: