zondag 17 juli 2016

Pulled pork van schouderkarbonades

Mijn eerste kennismaking met pulled pork was vorig jaar bij het Culy foodfestival. Ik was verkocht en nam me voor om dit ook zeker een keer zelf te maken. Dus ging ik op zoek naar lekker recept hiervoor. Er zijn genoeg recepten te vinden, maar daar werd allemaal gebruik gemaakt van procureur. Dit is schouderkarbonade aan één stuk. Ik besloot het te proberen met losse schouderkarbonades. En dit heeft ontzettend goed uitgepakt! Je hebt wel tijd en geduld nodig voor dit recept, het vlees gaat zo'n 4 uur de oven in. Maar de benodigdheden heb je vast wel in je (koel)kast staan. Ik maak bijvoorbeeld geen gebruik van worchestersaus, maar van curry gewurz. Zo is het een recept geworden welke iedereen kan maken, zonder moeilijke ingrediënten. Lees je mee?
Pulled pork van schouderkarbonades
1 kg schouderkarbonades (zonder bot)
150 ml curry gewurz
200 ml kippenbouillon
1 eetlepel Franse mosterd
1 theelepel gedroogde tijm
1 theelepel paprikapoeder
50 gram suiker
1 rode ui
harde broodjes naar keuze

Verwarm de oven voor op 140 graden. Meng de curry gewurz met de kippenbouillon, mosterd, tijm, paprikapoeder en suiker. Snij de ui in halve ringen. Leg de schouderkarbonades in een ovenschaal en verdeel de uien erover. Giet nu de saus over de karbonades. Dek de ovenschaal af met aluminiumfolie en schuif deze in de voorverwarmde oven. Laat het vlees gaar worden in 4 uur. Haal de ovenschaal na deze tijd eruit en 'pluk' de karbonades uit elkaar. Je krijgt dan kleine reepjes vlees. Meng dit nog even goed door elkaar en schuif de schaal nogmaals in de oven, dit keer voor ongeveer 20 minuten. Serveer het vlees met een hard broodje en wat (kool)salade.

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: