maandag 13 juli 2015

Lavendelcupcakes met honingtopping

Precies op het moment dat ik de lavendelmelk in de koelkast zette, kreeg ik een appje. Het appje was van een vriendin van me. Ze wou me voorstellen aan hun kersverse dochter, inclusief een prachtige foto van het kleine meisje. Op de vraag die ik mezelf een aantal minuten geleden stelde, had ik meteen een antwoord. Met de lavendel die ik gekocht had bij Dille en Kamille was ik al van plan lavendelcupcakes te bakken, maar hé... wat moet ik met 12 cupcakes nu ik aan de lijn ben? Ik besloot er geboortecupcakes van te maken. Zo gezegd, zo gedaan. En hieronder zie je het resultaat. 
Kijk je mee?
Lavendelcupcakes met honingtopping
voor 12 stuks

4 eetlepels melk
2 eetlepels lavendel
125 gram boter
125 gram suiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eieren

Topping
250 gram roomboter
250 gram poedersuiker
honing (naar smaak)

Voeg 2 eetlepels lavendel bij de 4 eetlepels melk en laat dit een nachtje intrekken.
Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Verwarm de oven voor op 175 graden. Zet een cupcakebakblik met papieren bakvormpjes klaar. Mix de boter zacht en romig. Voeg de suiker toe en mix dit vervolgens door elkaar. Doe de 2 eieren erbij en voeg, terwijl je dit door elkaar mixt, het zelfrijzend bakmeel in gedeelten toe. Als laatste meng je de lavendelmelk erdoor en klaar is je beslag! Het beslag verdeel je over 12 cupcakepapiertjes. Ik doe dit altijd met behulp van een (wegwerp)spuitzak. Zorg dat elk papiertje voor 2/3 gevuld is. Bak je cupcakes in 20-25 minuten af. 

Controleer of de cupcakes gaar zijn door met een houten sateprikker in een cupcake te prikken. Wanneer er geen beslag aan de prikker blijft kleven, dan kunnen de cupcakes uit de oven. Iedere oven is anders, dus het is verstandig om het op deze manier even te controleren.
Laat de cupcakes even afkoelen in de bakvorm. Na een minuut of 5 kun je ze er voorzichtig uithalen en helemaal af laten koelen op een rooster. In de tussentijd maak je de topping. Dit doe je door de roomboter zacht te mixen en beetje bij beetje de (gezeefde) poedersuiker te voegen terwijl je blijft mixen. Als laatste voeg je honing toe naar smaak. Ik heb toeven gespoten met spuitmondje 1M van Wilton. Ik heb ze afgemaakt met kleine witte pareltjes en wat lavendelblaadjes. Met een simpele, zelfgemaakte cupcaketopper zijn ze omgetoverd tot geboortecupcakes.

Heb jij wel eens iets met lavendel gebakken?



Geen opmerkingen: