woensdag 8 juni 2016

Toetje met rabarber-aardbeiencompote

Al eerder vertelde ik over de grote moestuin van de achterbuurman van mijn oma. Die stond altijd vol met rabarber rond deze tijd van het jaar. Iedere keer moet ik hieraan terug denken als ik met rabarber aan de slag ga. Fijne herinneringen, ook dat is het mooie van koken! Gisteren maakte ik een flinke pot met rabarber-aardbeiencompote en vandaag maakte ik daarmee een toetje. Ik ben gek op toetjes in laagjes in leuke glazen potjes. Het ziet er zo leuk uit! En het voordeel is dat je het toetje op deze manier prima kunt voorbereiden. Dekseltje erop, in de koelkast, tot het moment dat je eraan toe bent. Hoe je dit heerlijke toetje met rabarber-aardbeiencompote maakt? Ik leg het je uit!
Toetje met rabarber-aardbeiencompote
750 gram rabarber
400 gram aardbeien + extra voor de garnering
4 eetlepels suiker
1 zakje vanillesuiker
rasp van een halve sinaasappel
sap van 1 sinaasappel
water
maizena
Griekse yoghurt

Snij de uiteinden van de rabarber af en snij de stengels in stukjes van 2cm. Doe de stukjes samen met de sinaasappelrasp, het sap, suiker en een klein laagje water in een grote pan. Laat dit 10 minuten koken. Haal ondertussen de kroontjes van de aardbeien en snij ze doormidden. Voeg de aardbeien toe en laat deze 10 minuten meekoken. Roer zo nu en dan door, je zult zien dat de rabarber uit elkaar begint te vallen waardoor je een 'slierterig' mengsel krijgt. Ik hou van een wat dikkere compote, dus ik voegde nog wat maizena toe. Los de maizena eerst op in een beetje water en voeg dit papje toe. Roer goed door. Haal de pan van het vuur en giet de compote in een gesteriliseerde pot. Zet de pot op de kop zodat alle lucht eruit gaat. Laat de compote buiten de koelkast afkoelen. Als deze helemaal afgekoeld is, kun je hem gaan verwerken in een toetje. Maak laagjes van de rabarber-aardbeiencompote en de Griekse yoghurt in een glazen potje of in een mooi glas. Leg tussendoor nog een aantal plakjes aardbei ertussen en garneer bovenop met aardbei. 

Je kunt in plaats van de sinaasappelrasp en sap ook een kaneelstokje meekoken. Lekker ouderwets!

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: