donderdag 28 januari 2016

Keuzes op (verjaardags)feestjes

De maand januari betekend voor mij elk weekend een (verjaardags)feestje. Dat betekend dus ook dat ik elk weekend weer op de proef word gesteld. Want in mijn strijd tegen de kilo's zou ik toch echt keuzes moeten maken wat ik wel of niet neem op zo'n avond. Ik stel mezelf aan het begin van de avond de vraag: neem ik taart of hapjes? Alhoewel ik gek ben op taart, worden het toch vaak hapjes. Waarom? Om 2 redenen... Ten eerste heb ik vaak net het avondeten op als we aankomen op de verjaardag. Dus echt veel zin in taart heb ik dan nog niet. Ten tweede, als je voor hapjes kiest heb je de hele avond iedere keer wat kleins. Ik hou het dan beter uit en heb meer het idee dat ik 'mee mag doen'. Maar voor welke taart of hapjes kies je dan? Wat zijn de juiste keuzes? Daarin help ik je in deze blog. Nieuwsgierig geworden? Lees gauw mee!
Taart
Als je de keuze gemaakt hebt voor een lekker stukje taart, welke taart kies je dan? Kies je dan klakkeloos voor wat je het lekkerst vind of ga je toch rekening houden met het aantal calorieën? Er zitten namelijk nogal wat verschillen in. Want in een stukje appeltaart (100 gram) zit ongeveer 285 calorieën. Terwijl in een stukje slagroomtaart (100 gram) ongeveer 315 calorieën zit en in een stukje mokka-cremetaart (100 gram) zit zelfs 395 calorieën. Zo zie je dat je al heel makkelijk een 'gezonde' keuze kunt maken. Is er kwarktaart? Kies dan hiervoor. Een stukje (115 gram) bevat 240 calorieën.

Wil je nog meer cijfertjes? Tompoes (100 gram) 290 calorieën. Monchoutaart (100 gram) 330 calorieën. Vruchtentaart met slagroom (100 gram) 250 calorieën. Poeh, wat een inzicht weer hé vandaag... ;-)  Geef je zelf een feestje en ben je op zoek naar een 'gezonde' taart? Maak dan deze supermagere kwarktaart van zoetrecepten.nl eens! Ik ga het zeker een keer doen.

Hapjes
Als die hapjesschaal aan je voorbij gaat, dan blijft het toch elke keer weer moeilijk om een keuze te maken. Niet als je weet hoeveel calorieën waar in zit. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat als er hapjes op de schaal liggen zoals rookvlees met ei, mozzarella met tomaat of een augurk in een plakje kipfilet dat dat dan de verstandigste keuzes zijn. Maar dat rolletje ham met monchou is altijd zo lekker! Weet dan wel dat daar zo'n 135 calorieën in zit. Dan kun je dus nog beter een bitterballetje kiezen, 40 calorieën per stuk. Of een klein blokje kaas, ongeveer 35 calorieën. Lust je olijven? 10 olijven bevatten 25 calorieën, een prima keuze dus!
Wil je zelf verantwoorde hapjes neerzetten voor je gasten? Het voedingscentrum heeft een aantal hele lekkere (en magere) hapjes voor je op een rijtje gezet. Kijk hier maar eens...
Ook dit lekkere hapje wil je niet onthouden. Ik maak regelmatig zelf tonijnsalade en ik kan je vertellen dat het heerlijk smaakt op een plakje komkommer. Hier staat uitgebreid beschreven hoe je deze maakt. Dus uitproberen maar!

Als jij je de hele dag aan je menuutje hebt gehouden omdat je 's avonds een feestje hebt, geniet er dan vooral van! Voel je niet schuldig, want je mag jezelf best eens verwennen. Zoals ik al vaker heb gezegd, ik ben geen gezondheidsgoeroe en ik deel dit met jullie omdat dit de manier is hoe ik het doe. En het werkt bij mij! Binnenkort weer een update...

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: