zondag 22 maart 2015

Verjaardagshapjes

Afgelopen week was de verjaardag van m'n grote liefde. Dat betekend in mijn geval dat ik dááágen van de te voren aan het bedenken ben wat ik ga doen qua hapjes. 9 van de 10 keer tover ik mijn dressoir om tot lopend buffet. Wat mij echt heel goed bevalt: je zet aan het begin van de avond alles klaar en hoeft het alleen nog maar een keer bij te vullen. Om vervolgens gewoon lekker te genieten van de avond en de mensen om je heen. Dus díe keus was snel gemaakt. Maar dan dus die vraag, wat komt er op dat buffet te staan? Ik haal veel inspiratie van Pinterest, hier kan ik echt uren ronddwalen. Soms neem ik het recept klakkeloos over, meestal geef ik nog net even m'n eigen draai eraan. Hieronder een aantal voorbeelden die (weer) het buffetje hebben gehaald dit keer. Lees je mee?



Wraps
Deze welbekende zalmwraps is de favoriet op elke verjaardag. Dit is dan ook het soort waar ik het meest van maak. En die pijnboompitjes, die maken net even het verschil!
Met wraps kun je eindeloos variëren. Deze keer stonden ook de pittige wraps met kip op tafel: Bestrijk een wrap met een beetje chilimayonaise en verdeel 3 plakjes kipfilet hierover. Maak met een dunschiller slierten van een wortel en verdeel er een beetje rucola over. Oprollen, in stukjes snijden en klaar! Zó simpel!

Quiche
Op elk feestje maak ik een quiche. Soms de spaanse quiche met chorizo of deze met geitenkaas, walnoten en spek, een goddelijke combinatie! Maar de quiche welke toch wel het meeste in trek is quiche Lorraine. De simpele combinatie van spekjes, ui en kaas wint elke keer weer. Dit is de manier waarop ik hem maak:
Verdeel 5 plakjes bladerdeeg over een ingevette springvorm van 24 cm, 2 voor de bodem en 3 voor de zijkant. Verdeel een beetje paneermeel over de bodem, dit zorgt dat het vocht opgenomen word en dat je dus een mooie droge bodem krijgt. Zet de springvorm in de koelkast. Snij 3 uien in stukjes en bak deze uit zonder boter of olie met 250 gram spekblokjes. Laat dit even iets afkoelen. Klop in een kom 6 eieren en 3 eetlepels yoghurt los, Voeg wat versgemalen zwarte peper en het spek/ui-mengsel toe en roer alles door elkaar. Haal je springvorm uit de koelkast. Snij 200 gram belegen kaas in kleine blokjes en strooi deze over de bodem van de springvorm. Verdeel het mengsel over de kaasblokjes en zet de quiche 30-40 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden.


Kaasplankje
Stokbroodje, wijntje, kaasplankje: I love it! De hoofdregel is natuurlijk: stel samen wat jij lekker vind! Maar wil je je toch laten leiden door de geschreven basisregels, hier een kleine uitleg:
Kies minimaal 3 verschillende kaassoorten. Het lekkerste is natuurlijk dat je totaal verschillende soorten kiest, uit de 5 kaasfamilies (witschimmelkazen, geiten- of schapenkazen, harde en halfharde kazen, blauwschimmels en rode korstkazen). Zo krijg je ook nog eens een heel mooi plaatje omdat deze kazen niet alleen qua smaak maar ook qua kleur en structuur totaal verschillend zijn. Maak je kaasplankje compleet met verschillende soorten chutneys en natuurlijk een heerlijk glaasje wijn of port. Om je het helemaal gemakkelijk te maken, kijk maar eens in de Lidl paasbrochure op pagina 36 tot 39.

Zelfgemaakte salades
Als dan toch al dat stokbroodje op tafel staat, zet er dan ook wat zelfgemaakte salades bij voor de mensen die geen kaas lusten. Ik zeg expres zelfgemaakte salades, wat als je dat eenmaal onder de knie hebt, wil je eigenlijk geen kant en klare bakjes meer! En zo moeilijk is het echt niet, dat bewijst dit simpele recept van eiersalade wel. Voeg aan de eiersalade lekkere uitgebakken spekjes toe of een fijngesneden augurkje, heerlijk! De salade die ik standaard maak is tonijnsalade. Zorg vanaf nu dat je altijd een paar blikjes tonijn op voorraad hebt, want als je dan onverwachts visite krijg kun je deze salade nog snel even maken:
Laat 2 blikjes tonijn op water uitlekken en maak de stukjes los in een grote kom. Voeg 2 ruime eetlepels mayonaise toe en een scheutje yoghurt. Laat een potje kapppertjes uitlekken, voeg toe en breng op smaak met peper en zout. Easy does it!

Uiteraard mogen de 'standaard'-hapjes zoals een stukje kaas, droge worst en de komkommer niet ontbreken. Ook een schaal met olijven, feta, chorizo en zongedroogde tomaatjes doet het altijd goed. Zet deze ook lekker op je buffet en ga niet tig keer met een hapjesschaal rond. Zorg dat je een aantal kleine (papieren) bordjes klaar hebt staan, zoals deze van de Hema. Dit geeft je heel veel rust en alle tijd om lekker te genieten!

Wat zijn jouw favoriete verjaardagshapjes?



Geen opmerkingen: