zaterdag 10 september 2016

Reisverslag van dag tot dag: Rondreis Kroatië en Slovenië

Met een wc-rolletje over de camping, douchen op een tapijtje van schaamhaar en hutje mutje naast elkaar zonder privacy. Ja, ik had mijn vooroordelen wel over kamperen... Maar niets bleek minder waar! Wij hebben de afgelopen 2 weken rondgereisd in Kroatië en Slovenië met ons camperbusje. En we hebben de mooiste plekken gezien, flink wat cultuur gesnoven en op de leukste campings gestaan. Ik ben om, kamperen is wel degelijks iets voor mij! Ik neem jullie mee met onze roadtrip van de afgelopen weken in een reisverslag van dag tot dag. Ik laat je zien waar we geweest zijn, wat we gedaan hebben en waar je lekker kunt eten. Lees je mee?
Dag 1: Vroomshoop - Bad Feilnbach (832km)
Na een goed ontbijt, de laatste dingen in pakken en een knuffel voor de kat zijn we rond 9 uur begonnen aan onze reis. We hadden besloten om vandaag in ieder geval voorbij Munchen te komen. Dan hebben we het grootste deel van de heenreis al achter de rug. Rond 18uur kwamen we aan op camping Kaiser in Bad Feilnbach. Een prima camping, waar we een praktische plek kregen zodat we de volgende dag weer op tijd konden vertrekken. We hoorden dat de camping een restaurantje had waar je een goede schnitzel kon eten. Tja, als we dan tóch in Duitsland zijn...
Schnitzels eten!
Een prima begin van de vakantie dacht ik zo. Na een drankje bij de camper zijn we vroeg gaan slapen. Morgen rijden we door naar Kroatië!

Dag 2: Bad Feilnbach - Funtana (524km)
Nadat we gisteren vooral asfalt hebben gezien, gaan we vandaag het 'mooie' deel van de heenreis rijden. We gaan de grens over naar Oostenrijk, een paar uurtjes later zitten we in Slovenië en kort daarna kwamen we aan in Istrië. Er zijn onderweg veel wegwerkzaamheden, we moeten tol betalen en natuurlijk is er de grenscontrole. Dus er was best oponthoud. Maar rond 15uur zijn we dichtbij Porec, waar we op zoek gaan naar een camping. Het is camping Puntica geworden. Camping Puntica is een kleine, groene camping vlak naast het vissersplaatsje Funtana, niet ver van Porec. We besluiten 2 nachten te blijven, zodat we vanuit hier de omgeving kunnen verkennen. De camping heeft een klein winkeltje, goed sanitair en aan het eind een haventje. We hadden een mooi plekje aan het water, niets te klagen dus! Nadat we de boel op hadden gezet, genoten we van het uitzicht, een stukje vlees op de bbq en de rust.
Onze campingplek
Dag 3: Bezoek Porec
Na een prima nacht en een stevig ontbijt is het vandaag tijd om op pad te gaan! We pakken de fiets en gaan naar Porec, wat zo'n 7 km verderop ligt. Er ligt een fietspad vanaf de camping naar het centrum van Porec, waar flink wat klimmetjes in zaten. Lees: hele flinke heuvels waar we soms zelfs even van de fiets af moesten stappen. Eenmaal in Porec was het genieten: een mooie levendige havenstad met prachtige oude gebouwen.
Centrum van Porec
Midden in het centrum van Porec vind je de Euphrasius-basiliek. Deze basiliek wordt als werelderfgoed van UNESCO beschermd. De moeite waard om een kijkje te nemen dus. We zagen prachtige mozaïeken, een betoverd mooie koepel en vanuit de klokkentoren hadden we een prachtig uitzicht over de stad.
Uitzicht vanuit de klokkentoren
De koepel van de Euphrasius-basiliek
Na dit bezoek was het tijd voor een late lunch. In één van de gezellige kleine straatjes van deze mooie stad vonden we restaurant Bacchus, waar we echt heerlijk gegeten hebben!
Heerlijke lunch bij Bacchus
Wauw, wat een fijne stad is dit! We hebben nog even rondgeslenterd en zijn laat in de middag teruggefietst naar de camping. 's Avonds zijn we uit eten geweest in Funtana en hebben we kennis gemaakt met de Kroatische keuken. Wat een leuke dag!

Dag 4: Funtana - Punat (205km)
We rijden vandaag verder naar het eiland Krk, zo'n 200 kilometer verderop. Maar eerst zijn we naar Rovinj gereden, om deze stad te bezichtigen. De gekleurde oude huizen, bloemen die de stad geurden en wasgoed aan de lijn: óók weer zo'n plaatje!
De mooie straatjes van Rovinj
We dwaalden heerlijk door de omhooglopende straatjes totdat we bij de Sint-Eufemiakerk uitkwamen. Ook deze hebben we bezocht en beklommen. Voor wederom een prachtig uitzicht over de stad.
Uitzicht vanuit de Sint-Eufemiakerk
Door naar onze eindbestemming van vandaag. We hebben de snelwegen uitgeschakeld op onze navigatie waardoor hij ons over de D66 leidde: een prachtige kustweg vol haarspeldbochten en idyllische baaien.

Uiteindelijk kwamen we bij de 1309 meter lange brug, die het vaste land met het eiland Krk verbindt. Wederom op zoek naar een camping. En dat ging deze keer nog niet zo soepel... Naar 3 campings af te zijn geweest en ondertussen een 'Jozef en Maria'- gevoel te hebben gekregen, was het bij de vierde camping raak. We kwamen terecht op camping Pila in Punat en ik moet je zeggen: dat viel niet tegen! Een mooie plek, schoon sanitair en het strand op loopafstand. Al eerder die middag hadden we lekkere verse garnalen gehaald, dus die gingen de bbq op. Samen met wat brood met pesto en een zelfgemaakte tonijnsalade was ons simpele maaltje een succes.

Dag 5: Relaxdag
Na een wilde nacht (het waaide nogal hard) besloten we vandaag een rustdag te nemen. We hadden, noodgedwongen weliswaar, gisteren al het halve eiland gezien en waren allebei wel toe aan een dagje rust. Dus wat doe je dan? Juist: een boekje lezen, luieren, zwemmen en slenteren langs de boulevard. Punat stelt als plaatsje niet zo heel veel voor. Het is één lange boulevard met een haven en veel terrasjes en souvenirswinkeltjes.
In de haven van Punat
's Avonds zijn we lekker uit eten geweest en hebben we de boel alvast weer ingepakt voor volgende dag. Dan rijden we door richting de Krka-watervallen.

Dag 6: Punat -  Lozovac (308km)
We zijn vroeg op vandaag, we gaan op weg naar de Krka-watervallen. Wederom stellen we de navigatie in op 'snelwegen ontwijken' en zodoende rijden we op de D54 richting Sibenik. Onderweg zijn we gestopt voor een verfrissende duik.
Onderweg richting Sibenik
Net voor het kleine plaatsje Pridraga kwamen we een uitkijkpunt tegen. Dus weer even de auto aan de kant en genieten van een prachtig uitzicht.
Kortom, de weg naar Lozovac toe was al prachtig. Mooie uitzichten, veel olijfbomen en druivenranken. We kwamen aan op camping Krka, een paar kilometer van het National Park Krka. Een simpele camping in een pijnbomenbos waar het heerlijk rustig was. 's Avonds stond er een zelfbereid maaltje op het menu: pasta met zeevruchten. Na een potje monopoly zoeken we ons bed op. Morgen staat er een actief dagje Krka-watervallen op het programma.

Dag 7: Bezoek Krka National Park en Sibenik
We hadden bij de receptie van de camping wat informatie gekregen over de Krka-watervallen en andere bezienswaardigheden in de buurt. Er schenen 2 ingangen te zijn voor het Krka National Park. Wij kozen voor de dichtsbijzijnde, de Lozovac ingang. De auto konden we gratis parkeren op het grote parkeerterrein. Nadat we tickets hadden gekocht, stapten we in een bus die ons naar het beginpunt van de wandelroute bracht. Deze wandelroute duurde ongeveer 1,5 uur en had als eindpunt de Skradinski buk waterval. Hier kon je ook zwemmen. De route was prachtig, maar eerlijk is eerlijk: wel erg toeristisch. Maar dat neemt niet weg dat we de prachtigste plaatjes hebben geschoten.

Na deze mooie route zijn we doorgereden naar een uitkijkpunt, Visovac. Dit was een klooster gebouwd op een eiland.

Op het kaartje wat we van de receptie hadden gekregen zag we dat er nog een grote waterval in de buurt moest zijn, de Roski slap. Toen we hier aan kwamen zagen we al weer een grote drukte, waar we niet heel veel zin in hadden. Omdat het nog maar 14uur was, besloten we naar Sibenik te rijden, de grootste stad in de omgeving. Sibenik is een mooie, middeleeuwse stad met kleine steegjes en veel traptredes. Nadat we ons voorzien hadden van een lekker ijsje, hebben we deze traptredes beklommen om zo uit te komen bij St. Michael's Fortress. Dit was helaas nogal een aanfluiting, naast een mooi uitzicht over de stad was er niets bijzonders aan...
Uitzicht over Sibenik
De kleine steegjes met traptredes
Na een verfrissende drankje op een terrasje gingen we terug naar camping. We gingen uit eten bij het kleine restaurant van de camping. De meiden die ons gisteren incheckten stonden nu hier weer te werken, harde werksters! Na een schouwspel van de 2 spelende jonge katten besloten we een einde te maken van deze mooie dag.

Dag 8: Lozovac - Grabovac (220km)
Vandaag verlaten we de kustlijn en gaan we het binnenland in. We willen richting de Plitvice meren, in het National Park Plitvice. Wederom zetten we de snelwegen op onze navigatie uit en rijden we via binnendoor weggetjes over Knin naar boven. Knin lag middenin het oorlogsgebied, waarvan nu 25 jaar later, de sporen nog goed zichtbaar zijn. We zagen al snel de kapotgeschoten, verwoeste huizen. Sommigen zelfs volgegroeid met bomen. Wat een triest aangezicht...
Kapot geschoten huizen in Knin
Overal in Kroatië kom je kleine bakkerijtjes tegen, met allerlei aparte broodjes. Wij besloten om ze ook maar eens te kopen en uit te proberen. Broodjes maken, dat kunnen die Kroaten wel!

We zagen dat er een fort te bezoeken was in Knin en hebben deze opgezocht. Dit was een hele goede keus! Voor slechts 20 kuna p.p (omgerekend ongeveer €2,50) hebben we ruim 2 uur rondgelopen in dit gigantische fort. In het kleine museum zag je veel foto's van de oorlog. Wat indrukwekkend...
In het kleine museum zag je veel foto's van de oorlog
Het gigantische fort van Knin
Weer genoeg cultuur gesnoven voor 1 dag. We gaan verder naar onze eindbestemming van vandaag: Grabovac. We komen terecht op camping Turist, 10 kilometer van de Plitvice meren. We hebben die avond een lekker lapje vlees op de bbq klaargemaakt en zijn na een rondje camping vroeg naar bed gegaan.
Lang leve de Action-bbqtjes!
Dag 9: Bezoek Plitvice meren
Eindelijk was het dan zover! Het bezoek aan de Plitvice meren stond hoog op m'n verlanglijstje deze vakantie. Alhoewel we er redelijk vroeg waren (9uur) was het al best druk. Nadat we de bus geparkeerd hadden en tickets hadden gekocht, zochten we het begin van de route op. Of zeg maar gerust routeS. Je kon namelijk tig verschillende routes lopen, variërend van 2 tot 8 uur. We hadden al eerder die week een tip gekregen van iemand op de camping om de routes te negeren en je met een treintje naar boven te laten brengen. Dan hoef je alleen maar bergafwaarts te lopen, wat toch een stuk minder vermoeiend is dan er tegenop. En dat met 32 graden, ik zeg DOEN. Eenmaal aan het lopen keek ik m'n ogen uit. Dit was Krka x 10!
Overal waar je keek zag je de mooiste watervallen

Overal waar je keek zag je de mooiste watervallen. Na ongeveer 2 uur waren we bij ons beginpunt. We hadden er nog lang niet genoeg van dus besloten we een bootje te nemen om ons naar de volgende route te brengen. Deze route had als hoogtepunt de grote waterval en een flinke klim de berg op met een prachtig uitzicht over het gedeelte wat we zojuist hadden gelopen.

Vermoeid maar voldaan waren we rond 15uur terug bij de auto. Ik voelde spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had! We zijn teruggereden naar de camping, hebben daar nog wat geluierd, gedoucht en zijn uit eten geweest bij het restaurant van de camping. Mocht je hier ooit komen: NIET DOEN! Dit was echt geen aanrader. Maar onze dag kon niet meer stuk. En morgen? Dan rijden we naar Slovenië!

Dag 10: Grabovac - Bohinjska Bistrica (330km)
We konden lekker vlot doorrijden richting Slovenië. Ook bij de grens hoefden we haast niet te wachten. We hadden onze zinnen gezet op Bled. Dat bleek hét plaatsje te zijn waar je naar toe moest in Slovenië. Eenmaal daar wisten we niet hoe snel we weer rechtsomkeer moesten maken. Er werd zojuist een buslading Chinezen afgezet, er kwam ons zo'n toeristisch treintje tegemoet en je kon de plaats bezoeken met paard en wagen. Dit was niets voor ons... Gauw een foto genomen van het meer van Bled en wegwezen hier.
Het meer van Bled, met het beroemde eilandje in het midden
Dus het campingboekje erbij en gezocht naar een andere bestemming. Dit werd camping Danica in Bohinjska Bistrica, zo'n 15 km vanaf Bled. Wat een mooie plek was dit, hier waren we aan toe! Bij aankomst was de receptie niet open, maar er stond aangegeven dat we maar een plek uit moesten zoeken en tussen 16uur en 19uur ons moesten melden. Zo gezegd, zo gedaan. We kozen een plekje aan de rivier de Sava. Hier vermaken wij ons wel de komende dagen!
Een prachtig plekje bij rivier de Sava
Ok, dat verhaal over met een wc-rolletje over de camping en douchen in smerig sanitair, wordt bij deze geheel ontkracht! Ik heb serieus met mijn fotocamera in het sanitairgebouw gestaan om deze foto's te maken. Ík was diep onder de indruk...

We hebben zelf gekookt die avond. Bij deze even het bewijs aan onze ouders dat ze ons goed opgevoed hebben ;-) We waren even toe aan 'Hollandse pot' en de kleine Spar in het dorp voorzag ons daar prima in.

Dag 11: Relaxdag
Toen we gisteren de weersvoorspelling bekeken, konden we maar 1 ding doen: hopen dat deze niet uit zou komen. Maar helaas, het regende... En niet zo'n klein beetje ook! Omdat we toch al hadden besloten om een relaxdag te nemen, was het niet zo heel erg. We hebben ons prima vermaakt. Ik had wentelteefjes gebakken en verder hebben we monopoly gespeeld.
Zo blij als een kind!
Monopoly heeft ons de dag wel doorgeholpen
Rond een uur of 4 trok de regen weg en kwam de zon er nog even door. We zijn het centrum van het dorp nog even ingelopen, wat niet veel voorstelde. Daarna zijn we uit eten geweest bij het restaurant van de camping. En hier waren we blij verrast! We kozen voor een gemengde vleesschotel voor 2 personen, waar je uiteindelijk ook wel met 4 personen van kon eten.

Na een Sloveens afzakkertje hebben we ons bed maar weer opgezocht. Morgen wordt mooier weer voorspeld, dan maar eens de omgeving verkennen.

Dag 12: Bezoek Vintgar kloof en meer van Bohinj
De zon schijnt! Dit is toch wat lekkerder wakker worden. We gaan vandaag de Vintgar kloof lopen. Deze ligt op een half uurtje rijden van onze camping. De rivier Radovna stroomt over een lengte van 1,6 km tussen steile rotswanden. Langs de kloof is een houten voetpad aangelegd. Aan het eind vind je de waterval Slap Sum. Het is in totaal, inclusief pauze's, ongeveer 2,5 uur lopen.
Een houten voetpad leidde je door de kloof
Aan het einde vind je de Slap Sum
Rond 15uur waren we weer op de camping. Na een drankje besloten we de fiets nog even te pakken en naar het meer van Bohinj te fietsen. Deze lag op zo'n 7 kilometer afstand van onze camping. Alleen de weg erna toe was al de moeite waard. Je kwam door allerlei arbeidersplaatsjes. Je fietste tussen de koeien en de geiten. Die flinke heuvels die nam je maar voor lief...
Onderweg naar het meer van Bohinj
Wat een rust...
We zijn teruggefietst en we hebben nog even boodschappen gedaan. Morgen gaan we richting huis. Maar eerst nog even genieten van een zelfgemaakt bordje pasta en een plankje met Sloveens worst!

Dag 13: Bohinjska Bistrica - Vroomshoop (1154km)
We zaten nog te twijfelen of we in 1 keer door zouden rijden of dat we nog een overnachting zouden pakken in Duitsland. Maar na een file op de A3, waar we zeker 3 uur stil hebben gestaan, besloten we door te gaan naar huis. We waren er zat van ;-) Ken je dat gevoel? Dat als de vakantie ten einde loopt, dat je ook gewoon naar huis wilt? Nou dat... We kwamen uiteindelijk pas om 3uur 's nachts thuis aan. Dat betekend een reis van zo'n 17 uur. Maar er stond iets tegenover: ons eigen bed...

Wij hebben echt een topvakantie gehad in deze 2 prachtige landen. Ben jij ook van plan om hier naar toe te gaan? En wil je meer informatie of onze precieze route? Laat dan vooral een berichtje achter. Dit was onze eerste trip met ons camperbusje, maar zeker niet de laatste!