donderdag 22 september 2016

Gehaktballetjes in tomatensaus

Dit is hét ideale hapje voor een groot gezelschap. Het is makkelijk te maken, handig omdat je ze van te voren kunt maken en ze vallen zeker in de smaak bij iedereen. Deze gehaktballetjes in tomatensaus stonden ook weer op tafel tijdens mijn verjaardagsfeestje. Ik vind het heerlijk om later op de avond even wat warms te serveren. En als ik dan moet kiezen tussen tussen frituurhapjes of deze balletjes... dan weet ik het wel! Ik laat je zien hoe je ze maakt, lees je mee?
Gehaktballetjes in tomatensaus
+/- 30 stuks

1 kg gehakt
2 eieren
2 handjes paneermeel
2 theelepels paprikapoeder
1 theelepel sambal
2 theelepels oregano
3 tenen knoflook
2 theelepels komijn 
2 blikjes tomatenblokjes
1 theelepel Italiaanse kruiden
peper en zout

Doe het gehakt in een grote schaal. Pers de knoflook uit en doe dit bij het gehakt. Voeg alle specerijen  (behalve de Italiaanse kruiden) en de sambal toe en breng op smaak met wat zout. Doe de eieren en het paneermeel erbij en kneed alles goed door elkaar. Als het gehakt nog wat te nat is, voeg je nog wat extra paneermeel toe. Draai nu gehaktballetjes ter grootte van een bitterbal. Bak de balletjes rondom aan en voeg de tomatenblokjes toe. Breng op smaak met peper en zout en de Italiaanse kruiden. Laat de balletjes ongeveer 20 minuten garen in de saus. Serveer warm.

Je kunt de balletjes dus prima van te voren maken. Dan zijn ze misschien wel nóg lekkerder omdat alle smaken goed in elkaar trekken. Voordat je ze serveert warm je ze even op en klaar!

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: