woensdag 3 februari 2016

Met de billen bloot; update nmr 6 + dagmenu

Het is alweer een maand geleden dat ik mijn laatste update deelde. Ik was nogal wat kilo's aangekomen tijdens de decembermaand en de broek zat nogal wat strakker. Tijd voor een update! Laat ik het zo zeggen: het gaat langzaam maar gestaag. In deze 4 weken ben ik 4 kilo afgevallen. Een kilo per week is best netjes toch? Vooral als je nagaat hoeveel feestjes ik heb gehad. En dus hoeveel taart of hapjes ik nog heb gehad... Het gaat wat mij betreft om keuzes maken. Dus als een feestje heb hou ik daar die dag rekening mee. Vaak word mij gevraagd wat ik dan zoal eet op een dag. Daarom heb ik deze keer een dagmenu bijgehouden. En die deel ik met jullie. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder.
Vaak begin ik mijn dag met een schaaltje yoghurt met muesli of zelfgemaakte granola. Heb je die al gemaakt? Echt een aanrader. Ik maak elke zondag een flinke bakplaat vol zodat ik een voorraadje heb voor de hele week. Bij m'n schaaltje yoghurt neem ik een flink glas water of crystal clear, zodat ik meteen begin aan m'n 2 liter vocht.

Ik ontbijt rond 7 uur, dus ik ben blij dat ik rond 10 uur pauze heb. Vaak neem ik dan een stuk fruit, zoals een sinaasappel of een banaan. Ook hier neem ik een glas (of 2) crystal clear bij. Dit geeft me weer voldoende energie om door te kunnen tot aan de lunch. Tijdens de lunch eet ik 2 bruine boterhammen. Het liefst met magere filet american, light jam of kaas met tomaat en komkommer.

Tijdens de lunch neem ik ook nog een kop bouillon. Je kent ze misschien wel; van die potjes van de Maggi. Lekker, even wat warms! Rond 3 uur heb ik nog een keer pauze. Hiervoor bewaar ik m'n plakje ontbijtkoek of ander koekje voor. Ik vind het fijn om in de middag iets anders te eten dan fruit. Zal wel tussen de oren zitten hoor... Ondertussen ben ik al een heel eind met mijn 1,5 literpak crystal clear. Die gaat deze pauze vaak wel op. En dan het avondeten. Ik blijf het avondeten lastig vinden. Omdat wij allebei laat thuis zijn van het werk, zo rond half 7, is de verleiding groot om iets makkelijks in de oven te gooien. Zoals kant en klare lasagne, wat absoluut niet het gezondste is wat je kunt kiezen. Dus ik maak tegenwoordig in het begin van de week al een overzichtje wat ik die week makkelijk en snel klaar kan maken. Denk bijvoorbeeld aan de pasta met spinazie of die lekkere kipspiesjes van laatst met aardappeltjes en sperzieboontjes. 

Ook wokken we best veel. Stukjes kip, verschillende groente, wat ketjap manis en volkorenrijst. Binnen 15 minuten heb je op die manier een heerlijke en gezonde avondmaaltijd. En dan: het toetje. Ik ben een toetjesmens, ik kan er niets aan doen. Ken je die kleine kuipjes fruityoghurt van de Lidl? 

Deze zijn lekker, goed van portie en er zitten niet veel calorieën in. Of ik neem een glas optimel, ook heerlijk na het eten. Om 8 uur zet ik een grote pot thee, hier kan ik me de hele avond mee vermaken. Zo rond 9 uur/ half 10 neem ik vaak nog een stuk fruit, wat worteltjes of tomaatjes. Zo kom ik netjes aan mijn dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. 

Wil je dit dagmenuutje in een schema zien inclusief calorieën? Komt tie:

Schaaltje yoghurt met muesli     250 kcal
1 banaan     75 kcal
2 bruine boterhammen     150 kcal   
2x beleg     50 kcal
kop bouillon     15 kcal
appel     60 kcal
plak ontbijtkoek     150 kcal
200 gram aardappelen     150 kcal
150 gram sperziebonen     50 kcal
100 gram kipfilet     150 kcal
toetje of glas optimel     110 kcal
sinaasappel     75 kcal

Op deze manier kom je aan een totaal van 1285 kcal op een dag. Normaal gesproken mag een volwassen vrouw 2000 kcal per dag hebben. Wil je afvallen, dan neem je minder. Dit is mijn basisdag. Nogmaals: ik ben geen gezondheidgoeroe, dit is mijn manier. Je kunt dit op alle manieren aanvullen of veranderen. Dus wil je een keer een glaasje wijn? Hier is echt wel ruimte voor!
Ik ga weer door met mijn strijd, er moeten nog heel wat kilootjes af voor de zomer. In februari is het wat rustiger wat betreft feestjes, dus dat gaat goed komen!

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: