maandag 17 augustus 2015

Met de billen bloot; update nmr 3 + mijn veranderingen

Op 15 juni schreef ik mijn eerste bericht over mijn 'afvalstrijd'. De planning was om die magische grens van 90 kilo te behalen voor mijn vakantie. En ik kan je zeggen: dat is gelukt! Volgende week stappen we samen het vliegtuig is voor een heerlijke zonvakantie naar Turkije. En dat shirtje waar ik je over vertelde de eerste keer, die pas weer véél beter. Was het makkelijk? Nee, absoluut niet! Vooral niet door alle bbq-feestjes, verjaardagen en andere heerlijke verplichtingen. Maar dat mijn levensstijl weer veranderd is, is een feit. Ik neem je deze keer mee in mijn veranderingen en hoe ik denk de komende vakantieweken door te komen. Lees je mee?


1. Ontbijt
Ik ontbijt altijd. Maar waar ik eerder snel een broodje hagelslag voor mezelf maakte, trek ik nu meer tijd uit om bijvoorbeeld een smoothie of een havermoutontbijt te maken. En ik hoef niemand meer te vertellen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is...

2. Boodschappen doen
Het is zo cliché, maar zo waar: haal niets in huis wat je eigenlijk niet wilt eten. En nee, ook niet voor in het geval dat er misschien visite komt. Haal lekkere gezonde dingen in huis, dit maakt het makkelijker om het ook daadwerkelijk te pakken. Ook haal ik in het begin van de week (bijna) alle boodschappen voor de hele week. Zo hoef ik niet vaker naar de supermarkt toe, kom ik niet in de verleiding én het scheelt me ook nog eens in de portemonnee. 

3. Sluit een compromis met jezelf
Ok, het is echt niet makkelijk als je op een verjaardag of tijdens een bbq op een stukje komkommer zit te kauwen. Maar dat is ook echt niet nodig! Sluit een compromis met jezelf. Hou die dag extra je calorieën en beweging in de gaten. Gun jezelf wat, maar zet ook die streep voor jezelf. Op een bbq kun je prima een stukje kipfilet nemen, wat salade en een paar stokbroodjes. Dit is te vergelijken met een normale avondmaaltijd. Maar dan: ga je voor het ijsje of ga je voor het wijntje? Dat bedoel ik met een compromis: kies ze dan niet alle twee. Zo kom jij prima de avond door!

4. Meer bewegen
Één van de belangrijkste veranderingen bij mij is dat ik meer beweeg. En nee, mij zal je nog steeds niet wekelijks in een sportschool zien zweten. Wel pak ik vaker de fiets en maak ik heerlijke lange boswandelingen. Want alleen met gezond eten red je  het niet. Maak het leuk voor jezelf. Ik ben mij de laatste tijd steeds meer gaan interesseren voor fotografie. Dus ik neem mijn camera mee naar het bos om wat plaatjes te schieten. Voor ik het weet ben ik alweer aan het eind van mijn route, wat ik dan bijna jammer vind!

5. Stel jezelf een doel, maak een plan en hou je hieraan.
Dit is eigenlijk wel de belangrijkste! Ik heb mezelf heel duidelijk een doel gesteld: ik wil voor mijn vakantie op 90 kilo zitten en ik wil dat shirtje passen zonder die extra ribbel. Mijn plan was om mijn levensstijl te veranderen op de manier waarop ik dat 3 jaar geleden ook gedaan had. De juiste keuzes maken is daarbij essentieel. Soms heb je best wel even een moeilijk moment of zelfs een terugval. Maar hou elke keer dat doel voor ogen. Ik wist van mezelf al dat ik me lekkerder zou voelen als ik die kilo's weer kwijt was. Dat maakt het makkelijker. 

Dit doel heb ik nu behaald, waar ik ontzettend trots op ben. Ik ga over een week heerlijk vakantie vieren en ja, grote kans dat er dan wel weer wat bij aan komt. Dit zijn zoals ze noemen 'losse flodders' en verdwijnen weer als je weer in je werkritme komt en dus meer beweging hebt. Dit betekend niet dat ik in de vakantie helemaal los ga, dat is me het niet waard. Ik ga na de vakantie door met deze updates, want het nieuwe doel is gesteld: 85 kilo. Zodat straks ook mijn winterkleding nét allemaal even wat lekkerder zit...

Liefs Ellie



Geen opmerkingen: