woensdag 5 augustus 2015

Kweekpotje Knip & eet

Toen ik de kweekpotjes van Buzzy Seeds zag staan bij Xenos, dacht ik meteen terug aan de basisschooltijd. Tuinkers kiemen, in watjes, op een schoteltje en maar in de gaten houden hoe ze groeiden. Als ze waren volgroeid, mochten ze geknipt worden. Daar zaten we dan met een plak ontbijtkoek, dikke laag boter erop en een laagje zelfgekiemde tuinkers. Ik vond het toen al leuk! Ik besloot meteen zo'n kweekpotje mee te nemen en hieronder laat ik je zien hoe het werkt. 
Lees je mee?
Zo makkelijk als de verpakking zegt dat het is, is het ook. Je doet een theelepel zaad in het potje, je voegt lauw warm water toe en giet het daarna goed af. Dit herhaal je elke dag 2 tot 3 keer. Je ziet ze groeien, het gaat echt snel! In 4 tot 7 dagen  is je potje vol en klaar om gegeten te worden. Dit resultaat had ik na 6 dagen:

De volgende keer zou ik iets minder zaadjes in het potje doen, de kiemen zaten nu een beetje in de verdrukking. Dus poging nummer 2 gaat er absoluut komen. Dat kan ook prima, er zitten voldoende zaadjes in het zakje om zeker 6-8 keer je eigen tuinkers te kweken.
Laat de kiemen ongeveer 4 uur op een bord drogen voordat je ze consumeert of in de koelkast bewaard. Je kunt de tuinkers ongeveer een week bewaren. 

Inspiratie nodig wat je allemaal met tuinkers kunt doen? Een paar tips:

1. Donkerbruine boterham + een plak belegen kaas + garneren met tuinkers = een heerlijke lunch.
2. Lekker in allerlei salades met tomaat, radijs en verse kruiden.
3. Onmisbaar bij asperges met ham en gekookte eieren.
4. Als vulling van een omelet.
5. Als garnering bij diverse vlees- en stoofgerechten.
6. Bovenop een beschuit of plak ontbijtkoek bestreken met boter en suiker.
7. Apart maar heel lekker: een rijstwafel met pindakaas en wat tuinkers.

Ik ga gauw mijn tweede potje klaarmaken, genoeg redenen! 
De kweekpotjes zijn dus te koop bij Xenos, voor slecht €2,99.

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: