zondag 16 juli 2017

Appelboterkoek

Eindelijk weer tijd voor blog! En eindelijk weer tijd om te bakken! Nou ja, voor deze gelegenheid maak ik tijd. Mijn moeder is vandaag namelijk jarig en naast die lekkere aardbeienkwarktaart van laatst neem ik vanmiddag deze appelboterkoek mee. Ik heb wel vaker boterkoek gemaakt, maar nog nooit in deze variatie met appel. Dus het was een klein experimentje, welke heel goed heeft uitgepakt. Zó goed, dat ik hem graag met jullie deel! Lees je mee?
Appelboterkoek
200 gram roomboter
100 gram suiker +50 gram
2 eieren
250 gram bloem
snufje zout
2 appels
theelepel kaneel

bakvorm van 26cm

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vet de bakvorm in met wat boter en leg op de bodem een velletje bakpapier.
Mix de roomboter zacht samen met de 100 gram suiker. Voeg al kloppend de eieren toe. Wanneer dit een glad mengsel is geworden spatel je het zelfrijzend bakmeel met het snufje zout erdoor. 
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij de appels in partjes. Meng de partjes met de overige suiker en de kaneel. Meng de appelpartjes door het beslag en hou er een paar achter ter garnering.  Schep het beslag in de bakvorm, garneer met de achtergehouden appelpartjes en bak de boterkoek in circa 35-40 gaar in de oven. Laat de boterkoek afkoelen en serveer.

Eet smakelijk!

Liefs Ellie

Geen opmerkingen: